Sunday, November 3, 2013

ROCK-UL RUSESC

      Mi-au auzit urechile de-a lungul anilor, aproape toate marile nume de band-uri sau solisti din magia oferita de muzica rock. Asa pe scurt, incepand cu Stones, Dylan, Hendrix, Zeppelin, Maiden, Nirvana sau Metallica...am dat doar cateva nume, lista ar fi prea lunga:), i-am ascultat si reascultat , pe unii chiar avand sansa sa-i vad pe viu.
      Din start as vrea sa fac o mica precizare, inainte de a marsa pe subiectul acestui articol.Asadar, daca...cititorule nu ai o anume afinitate pentru sunetul limbii ruse...treci mai departe si lasa balta:) ideea de a asculta vreodata rock sau muzica ruseasca. Pana in urma cu, sa zic 7,8 ani nu aveam nici o treaba cu muzica sau sonoritatile vastei Rusii. Din intamplare citisem atunci o carte despre fosta Uniune Sovietica, unde, printre altele era abordat si fenomenul rock. Ei, si atunci am avut...marea revelatie.Ce sonoritati, ce voci, bineinteles ca limba n-o intelegeam, insa tonalitatea, farmecul a ceva necunoscut m-au cucerit pe loc.Si m-am vazut ca peste noapte am inceput sa ascult iar ulterior sa devin fan al rockului rusesc.Cum zic, nefiind un cunoscator al limbii, poetica sonoritatilor era si este un mister...insa am reusit sa prind niste traduceri in romana, care mi-au dezvaluit un rafinament compozistic, presarat cu un umor fin...deoarece unele cantece vin din era sovietelor...cand unele formulari faceau subiect de ukaz.
    Acum sa-i dau bataie:), oferindu-va nume ale scenei rock rusesti si ex-sovietice.Bineinteles, nu pot fi altfel decat subiectiv, asadar sa va dezvalui formatiile care m-au fascinat dintru inceput. Vocea gutural ragusita a solistului de la DDT m-a cucerit din prima, ori cei de la Nautilius Pompilius cu al lor hit Tutankamon ce uneori se repeta in player-ul meu de...cine mai stie cate ori:), sau Mummy Troll o formatie cu un sound modern ce s-a impus chiar si in State, unde au cantat sold-out. Scena, normal cuprinde nenumarate alte nume precum Kino, Agata Kristi, Akvarium, Ciaif etc...,nu pot sa spun ca le-am ascultat pe toate.
  Insa, forta, sonoritatea, particularitatea ritmului rockului rusesc il poate livra suficient de bine in mainstream-u l rock-n-roll'ului mondial.Incercati de exemplu de la DDT...Bielaia Reka, Nascut in Urss, Ocen, Prasvistiela, de la Mummy Troll pot spune ca aproape orice cantec imi place sau albumul Krylia(Aripi) al celor de la Nautilius Pompilius.
     Cum ziceam sunt un fan de cativa ani buni al rockului rusesc, ce ar merita o mai buna vizualizare, mediatizare si apreciere la nivel global, nu sa ramanem tributari limbii sau unor sechele emotionale.

2 comments:

Anonymous said...

Asculta si formatia Arkona, impleteste metal-ul cu muzica traditionala ruseasca, ce mai folk-metal de mare calitate !

Anonymous said...

E super Arkona!