Saturday, May 11, 2013

Nemuritorul - Articol scris la "trecerea" artistului.


„Lasă, lasă, lasă, lasă... că ne-ntoarcem noi acasă”... Ilarion, Colea, Jean, Iurie, Dem, Puiu etc şi acum... nemuritorul, cum pe bună dreptate Ion Besoiu s-a exprimat la trecerea în nefiinţă nu a omului... ci a artistului... cel ce a fost Sergiu Nicolaescu.

Doar un zâmbet amar pot avea, când folosind celebrele versuri Phoenix-iene, am pomenit câţva din titanii cinematografiei noastre... intraţi în eternitate, că s-au întors... da s-au întors în casele, în inimile, în subconştientul („Un fleac m-au ciuruit”) nostru, a celor ce am crescut, trăit, alături de ce a fost... „Noi, cei din linia întâi” a celei de-a şaptea arte.

Să mori octogenar, se poate spune că ai avut o viaţă împlinită, iar Maestrul înclin să cred că s-a simţit cvasi-totalmente aşa.

Să trăieşti vremurile în care a pus în luminile rampei producţiile care au dat pasiune, trăire, unora dezamăgire sau indiferenţă, este o realitate şi parte a unui capitol controversat, plin de subiectivism coroborat cu multă răutate şi invidie din partea, mai ales a unor fazani, ce aveau varii etăţi în epoca pomenită. Însă, iar aici îl plagiez pe istoricul Djuvara care plastic îl numea „cretin profund” pe un parlamentar... o turmă întreagă de profundităţi troglodite, frustrate, neîmplinite,  au tăbărât cu mic cu mare, care mai de care, emfatic şi bombastic, să dea să lovească... doar, doar ies şi ei din cloaca noroioasă şi putredă unde zac şi-şi îneacă lipsa (dorită de altfel) de a ajunge în Pantheonul naţional al recunoaşterii unor merite sau realizări.

Nu mă lasă condeiul să nu-i amintesc, din vârful peniţei...acel editorialist (jurnalist) ce liniştit ar putea să emigreze în KwaZulu-Natal pe post de saltimbanc sau măscărici, oricum îi permit „vastele” propensiuni în absolut orice, ori un director de muzeu de undeva din ţară, de care în afară de câinii vecinilor, n-a auzit nimeni, însă vine cu judecăţi de valoare; lista ar putea fi îmbunătăţită... însă artistul, actorul şi nu în ultimul rând regizorul Nicolaescu cel mult ar fi zâmbit pomenindu-i-se despre aceşti fluturi de stepă.

Indubitabil, timpurile şi fairplay-ul dau dreptul la opinie oricui, fie neofit fie cunoscător al cinematografiei; aş fi eu în primul rând meschin, că exprimându-mi oripilarea faţă de un asemenea tip de însăilări să nu ascultăm şi vox populi (la urma urmei chiar persoană publică fiind respectivul, este parte a poporului implicit).

Cariera Maestrului, rea, bună, fără doar şi poate nu sunt critic de cinema, la fel şi cei ce apar pe sticla şi-şi urlă vituperaţiile de dragul de a se auzi sau să fie remarcaţi, o poate judeca şi cuantifica în primul rând publicul iar undeva în timp istoria artei (cinematografice). Ce pot remarca, în primul rând statistic, afluenţa a zecilor de milioane de spectatori în sălile de cinema, la cele 60 de filme regizate şi apropo...că a fost omul regimului, ok, dar nimeni nu a adus cu arcanul publicul la spectacol, iar sprijinul cu figuranţi, logistică, bani, etc, nu vin să spun aşa au fost vremurile, însă dacă am privi şi-n alte ogrăzi, sunt sigur că găsim similitudini. În teorie arta ar trebui să meargă de la sine, fără sprijinul şi imixtiunea statului... dar privind totuşi obiectiv, maestrul era sub vremi şi nu invers.

S-a spus că era naţionalist (vezi America), că nu s-a respectat adevărul (dar cine deţine Marele Adevăr?) istoric, că a copiat (toţi se inspiră la un moment dat de undeva) pe nu ştiu cine. Categoric, Maestrul a fost în primul rând un om ce a încercat după puteri să creeze şi să lase în urma sa ceva. Nenumăraţii factori care i-au dat această şansă unică, au ţinut de noroc, hazard dar nu în ultimul rând de VALOARE.

Nu pot să spun că am văzut mai mult de o mie de filme in viaţa mea, pornind aleatoriu de la “Zbor deasupra unui cuib de cuci” până la „Rambo” să zicem, dar ce pot să susţin cu tărie este că nici „Troia” (computerizat), nici „Plutonul” lui Stone ori mai ştiu eu ce, n-au reuşit să mă năucească atât de mult încât să-l privesc pe Maestrul Nicolaescu ca pe o bibilică căzută într-un ţarc cu tigri, neştiind ce se întâmplă.

Maestrul nu „are” şi nu „va avea” niciodată nevoie de pro domo; publicul a făcut-o, o face şi va continua să o susţină mult timp după ce detractorii săi vor fi nişte biete năluci navigând spre nicăieri.

„Noi, cei din linia întâi” este un film, aparţinând cinematecii maestrului Sergiu Nicolaescu.

MAESTRE N-AI PLECAT.

VEI PLECA ATUNCI CÂND VOM PLECA ŞI NOI!

No comments: